close

 147018631_3937608926298903_1107006938736925910_n

"yao jia you~!" ("要加油~!")

 


 

(以下為中文翻譯,原文在下方)

YMCA的寒假營隊絕對是個畢生難忘的體驗,當我第一次踏上鹿谷的土地時,我並沒有期待太多,尤其我一個中文都還說不好的外國人身分。

 

148118807_3937609046298891_5592244391508617838_n

 

我以為我們只是要陪伴孩子而已,但第一天與孩子接觸的震撼教育就讓我發現帶孩子有多困難,僅僅是要抓住他們的注意力就讓我們費盡心力,加上鹿谷的孩子也同時較為內向害羞,要讓他們配合活動課程可要花上一番工夫。

因為我的外籍身分,孩子面對我時顯得特別害羞,並會和我保持一段距離,儘管我再怎麼主動也只是無濟於事。這樣的困境直到後來終於出現突破口,那就是當我聽到孩子用台語溝通時,以前我在菲律賓曾經學會的福建話(與台語十分相近)發揮了無比的奇效,我終於找到了我和孩子之間溝通的橋樑!

 

147356336_3766953466717483_9197272292873062155_o

 

那些曾經和我保持距離的孩子在知道了能和我用台語溝通的消息後,開始主動的和我說台語,甚至邀請我和他們一起玩樂,這真的是意外之喜,我也因此才得以了解這些孩子的背景故事,他們有很多都是爺爺奶奶帶大的孩子,也正因為這樣相較起國語來說,會說台語的人更能給他們家一樣的安全感。

 

還記得在營期的第一天,就有因為誰來擔任小隊長而發生的爭執,雖然很高興看到孩子願意主動爭取,但是畢竟隊長也只有一位,衝突在所難免,而這樣的問題處理對我來說實在頭大,好佳在我有同組的夥伴協助我。與孩子溝通在我看來實在是十分複雜的工作,孩子雖然看似單純但其實遠比你所想的聰明而且好勝,他們也十分獨立並且能夠把分內的打掃工作做得十分到位。

 

147843946_3937609116298884_4687460252947395310_n

 

在營期間我不只從其他各國來的夥伴身上學到不同的文化與觀點,我也學習到如何自律,養成每天固定的作息。初期每天要這麼早起床真的很困難,然後我們要開始帶動跳和早上的活動,在孩子報到後我們會跟它們開始一整天的課程,只要第一天過後熟悉之後,一切就會慢慢上軌道。

 

每次的上課時間我們都會準備一份介紹各地不同的文化分享給孩子們,然後設計遊戲與它們互動,當孩子投入其中時真的很有成就感。

 

我對於台灣高中生如何帶領孩子的程度感到驚艷,尤其是其中幾位特別調皮的孩子。在文化分享時,當我在介紹菲律賓的文化、人文風情時其實壓力蠻大的,我花了很多時間修改簡報和設計活動,幸運的是一切都很順利,大家對於我的國家和文化都很有興趣,尤其是我長大的宿霧。我甚至還秀了bisaya(宿霧當地的方言)給大家聽,能夠有機會分享這些給孩子們真的很棒。

事實上,我一直有在世界各地從事志工的夢想,但在菲律賓並沒有太多機會,所以當我被邀請加入這次營隊時,我二話不說就立刻答應了,我非常開心我有辦法在這裡做我當初沒辦法在家鄉做的事,在這裡我不僅有機會跟孩子跳舞,唱歌,甚至能夠展現我在繪畫上的興趣。

 

147304546_3766954216717408_8981104651514867860_o

 

營隊中的國際生在午餐時間都會為孩子打菜,而孩子也會十分有禮貌的向我們答謝,我們都非常享受在營隊的生活。當我們要離開時,說再見真的十分煎熬,我們都在最後一刻留下了不捨的眼淚,我們準備了一個離別節目給孩子,所有的國際生在歌唱跳舞中送孩子離開,結束了這次美好的營隊。

 

結束營期後,我們大家一起去了附近健行探險,我想就算在菲律賓我也不曾走過這麼遠的距離吧,沿路都是綻開的櫻花,我們大家互相亂入彼此的合照,因為這次的營隊,我和許多人成為朋友,一起創造了許多難忘的回憶,這是我在學校繁忙課業之餘所無法得到的收穫,我在這很單純的就是享受著這邊人事物,這些在我周圍的孩子與朋友。

 

147199952_3937609122965550_2966027080561569587_n

 

有個畫面會永遠留在我的心中是一個11歲的孩子對著我說”要加油!”這樣簡單的打氣對我來說意義重大,每當我覺得快要撐不下去時,我都會看看我抄在筆記本上的這句話,讓這句話繼續支持我努力下去,這也是我為甚麼很珍惜這次的經驗,這次的回憶會是我一聲的寶藏,我以為我只是在為志工而努力,但最後我卻從孩子身上獲得更多的回饋。

 


 

以下為英文原文

YMCA was indeed an unforgettable experience. The first time I came to Lugu, I didn't really expect too much, since I couldn't really communicate well in mandarin,  I thought I would just be taking care of the kids. And even on the first day, it was already hard speaking to them and getting the children's attention. There were kids who were very shy so it was a little bit challenging to get them engaged with our activities. Also, I noticed that when they found out I was a foreigner, the kids were very shy towards me , they refused to talk to me , I couldnt think of any way I can to make them get closer to me. They seem to get more distant each day. However, when I heard a child spoke in tai yu, I suddenly got an idea that what if I try to speak hokkien to them like I used to in the Philippines. And since hokkien and tai yu is somewhat similar. I was able to communicate with them.  The kids who were once very shy and avoidant became friends with me. They were telling each other that I can speak tai yu and that's how I got to get closer to many of them to the point that they wanted me to play with them. It was really unexpected. I realized that many of them are raised by grandparents and that is why they can speak tai yu and I suppose that when I  spoke in Tai yu ,they must have felt more at home.

 

 On the first day, there was even a fight between the kids because there are too many of them who wanted to become a group leader. It was very nice to see that they have the initiative to become leaders. However, when the kids didn't get their chance to become a group leader. Three of them begun to have tantrums and that was really nerve wrecking because I didn't know what to do, good thing I have my group mates with me. They were able to pacify the children. It is indeed very hard especially it was my first time to deal with younger children.  They may look like they know nothing but they are very smart and competitive.  They are also very independent ,they know their tasks very well especially in their cleaning duties.

 

I  learned not only about people but also different cultures from  international students. I also learned how to discipline myself, from waking up early to getting ready . It was hard to wake up very early on the first day, but seeing the kids going in the classroom, gives me a lot of strength to continue. Although, I had to admit that it gets pretty tiring every dismissal. Moreover,  playing with the kids reminded me of my childhood in the Philippines.

I learned to appreciate and enjoy life staying for a week in Lugu, playing with the kids made me feel like a kid too especially when they let me join them in playing cards.

 We always have  daily meetings and discuss the things we would have to do the next day. After that , we would do a reflection of the day. Also, to make it a little bit fun, we would write letters for our little angel. Sometimes,  we.write jokes on our cards just to lighten up the day. Every morning , we would have to wake up and get ready, after that we do a short dance and then eat breakfast after that. Then, kids would come and we would have to welcome them to the classrooms . It was hard to adjust on the first day but as the days passed, we eventually got used to it.

 

  Every class time, we ,volunteers would present them a report about different cultures all over the world. And play games with the kids.  This was a pretty exciting way for kids to get engaged.

 

I was very amazed by how the taiwanese high school  students were very good in disciplining  the kids, especially those trouble makers. During international sharing, I introduced the Philippines ~ the culture ,food, places, etiquette, and festivals, language. It was very stressful as we were not so prepared to present our powerpoint and we did many revisions with it。Fortunately, The international sharing went smoothly, everyone was interested to learn about the Philippines, especially, the place I live, Cebu。I also spoke in bisaya, the dialect I speak back in Cebu. It was a pleasure to be able to share about my country to the kids.

Actually, it has always been my dream to travel and volunteer to many places, I just didn't have that chance in the Philippines.  So when I was invited to join , I immediately accepted the offer. I'm very happy because  I get to do things I wasn't able to do back in the Philippines,  teach kids how to dance , sing, and draw . I was also able to showcase my talent in painting and drawing too.

 The international students would also have to serve food to the kids, and we were always happy when we hear them say thank you.We were all very happy in the camp, however, when it was time for us to leave, it was very hard to say goodbye to the kids , most of us even cried because we didn't want to leave them.  We presented a short presentation for the kids, all of the international students danced and sang as a way of saying thanks for the wonderful time we had in the camp.

On Saturday, We hiked and it was very tiring yet fulfilling because I never walked that far back in the Philippines. Also, we saw many sakura flowers  as we were hiking, we even took pictures together with friends. Because of this camp,  I met many people and created many memories. I was away from my usual busy schedule in school and everything stressful. I was just enjoying the company of my friends and of the people surrounding me.  Also

 One thing that will stick in my mind was when an 11 year old student told me "yao jia you", those simple words meant so much to me, that I wrote it in my notebook that even if I feel like breaking down sometimes,  I have to "jia you" and continue what I do. That is why I'm very grateful for this experience. It is something I will treasure for the rest of my life. I thought I was doing this for the sake helping and volunteering,  but instead, I got more of what I have contributed to the kids.

arrow
arrow
    全站熱搜

    YMCA國際海外志工 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()